HTML

Élménybeszámolók

Üdvözöllek kedves olvasó! Ha szereted a természetet, a horgászatot, akkor itt a helyed! Remélem, az írásaimmal tudok neked segíteni, és néhány kellemes percet szerezni!

Elérhetőség

Galéria

Friss topikok

Utolsó kommentek

  • nero2: Halak a parton, ti meg a vízbe. Ez így igazságos! Azért örülök, hogy nem esett bajotok. (2013.11.13. 22:29) Októberi mártózások
  • Halfdane: ...és külön gratulálok, hogy pár "bolondságmorzsát" sikerült az olvasók felé is közvetíteni. Hajrá! (2013.09.20. 10:42) Keserédes savanyúság
  • Largemouth: @Halfdane: Szia Andris! :) Ennél szebben, és jobban nem is fogalmazhattad volna meg! Többször is elröhögtem magam írás közben, így a cikk hangulata meg volt alapozva. Végre, megint egy igazi röhögő... (2013.09.19. 19:32) Keserédes savanyúság
  • Halfdane: Hahó Máté! Annak a kroásszonnak a hatása a cikk megírásáig tarthatott, ugyanis átjön belőle az az agyahagyott hülyéskedés, ami ott a csónakban mehetett. Sejtem, hogy izomlázatok, ha nem is a fáraszt... (2013.09.15. 21:54) Keserédes savanyúság
  • Halfdane: Hajrá Máté, csak így tovább!!! (2013.07.30. 14:19) Három nap a Tiszán (1. nap)
  • Utolsó 20

Nagy hal - nagy csali, avagy nagy csali - nagy hal ?

Largemouth 2013.05.02. 19:55

Április közepét írjuk, és beköszöntött a "tavaszi nyár"... Felgyorsultak az események, összemosódtak az évszakok. Minden változik, csak egy maradt a régi, horgásznom kell ! A mostani pecánál, a halfogás mellé, más cél is társult; kíváncsi voltam, hogy vajon igaz-e, az a horgászhiedelem, miszerint, a nagy csali mellé, nagy hal is társul...

A kapocsban, a nemrég beszerzett megabass xpod kapott helyet, - bízva a nagyobb átlagméretben -  ami a maga 10,5 centiméteres hosszával, nem mondható csekély méretű wobblernek. Annyit érdemes még, magáról a csaliról tudni, hogy szája több szögben állítható, így használható wobblerként, popperként, vagy akár walk the dog csaliként is. Jelen esetben, én az utolsó variációval (walk the dog) akartam becsapni a kíváncsi fekete sügéreket.

SAM_1219_1.JPGXpod pihenőben...

Hétköznap révén, csaknem teljesen egyedül élhettem ki a vágyaimat. A hétvégi házak, néma csöndbe burkolództak, csak pár kutya hangos vonyítása éreztette velem, hogy nem vagyok teljesen egyedül. A sekélyebb részeket favorizáltam, és az ígéretesebb helyek elérése végett, - meg persze a perzselő nap miatt - vízből állva próbáltam becserkészni tüskés barátaimat.

Ritmusszerűen vezettem "kis" felszíni csalimat, amikor az egyik pöccintés után, elnyelte a mély. Megvan! De vajon, mekkora? A kérdés, inkább csak költői volt, mivel már a kapásból is tisztán kirajzolódott, hogy nem ez lesz életem hala. Az akadás, nagyon vékonyra sikeredett, olyannyira, hogy halam majdnem idő előtt elköszönt, de a szerencse végül engem pártolt, így őkelme a kezemben, a csali, meg stégen kötött ki. Sajnos, a  wobbler korai kiakadása miatt, a kép még nem nevezhető megfelelő tárgyi bizonyítéknak, de sebaj, majd a következő...

SAM_1612.JPGAz első vendég... Nagy hal - nagy csali?

A második halat, több rontott kapás előzte meg. Feltehetően a csali mérete miatt, a wobblert, csak megtámadni tudták, bekapni viszont már nem. Mohóság, vagy kíváncsiság, vetődhet fel a kérdés... Végül is, a kettő nem zárja ki egymást.

SAM_1622.JPGŐ már nevezhető bizonyítéknak?! Ő sem mondható kimondottan nagynak...

Szeretem, amikor kis elzárt öblöcskékben horgászhatok, és csak csalim hangjára irányulhat figyelmem, ilyenkor az ember hajlamos belefeledkezni, belealudni a vontatásba, és persze akkor jön a kapás. Így történt ez most is, de Fortuna, megint kegyes volt hozzám, hiszen egy megkésett bevágás is elég volt ahhoz, hogy halamat közelebbről megcsodálhassam.

SAM_1635.JPGSegített észhez térni...

Felszíni csalimat, csak úgy habzsolták a sügérek, de a méret terén, nem történt érdemi változás. Idegveszítő, mikor 5-6 kapásból, egy sem akad meg, de hát, sajnos, vagy nem sajnos, ez hozzá tartozik a pergetéshez. A harmadik hal megfogásakor, számomra ( a fekák terén ) megdőlt az elmélet, hiszen a csalimmal, nagyjából azonos méretű fekusz megfogása után, valahogy nem éreztem, az igazságot az elméletben...

SAM_1641.JPG

SAM_1643.JPGKomolyan gondoltad? :)

SAM_1692.JPGGondold át még egyszer... :)

Egy dobással a hal visszaengedése után, a következő események zajlottak le: Placcs, kettő pöccintés, Bummm... Ő is megengedte, hogy készítsek róla pár fotót, majd angolosan távozott.

SAM_1650.JPG

Nem nagyon mozdultam a helyről, hiszen egymás után fogtam a halakat, sőt még egy nem várt ragadozó, egy 3-as forma balin is vígan cuppantotta le csalimat, de sajnos a harc idő előtt véget ért. Nem baj, végül is fekázni jöttem, ez már csak hab lett volna a tortán, vagy, ahogy mostanában hallhatjuk; "hal a tortán"...

A nagyszájúak viszont, a fenekeszeggel ellentétben nem hagytak cserben, folytatták, ott ahol abbahagyták. Többször, olyan helyről kaptam a kapást, ahonnan még álmomba sem gondoltam volna, sőt egy igazán ínyenc sügér kolléga, a rossz dobás utáni, "ezerrel kitekert" csalit kívánta meg...

SAM_1660.JPG

Nagyon jó nap volt, felszíni csalimat zabálták a sügérek. Érdekes volt, hogy kb. két helyről fogtam az összes halat. Ez lehet, hogy azért volt, mert nem nagyon mozogtam, de lehet, hogy szimplán megtaláltam, pár nagyobb csapatot...

SAM_1670.JPGNeki is tetszett...

SAM_1674.JPGÉs ő sem volt rest megtámadni...

SAM_1676.JPGEgy szál horog tartotta...

A nap végére, számomra az elmélet, a FEKETE SÜGÉREK terén megbukott. Az is igaz, hogy a nagyszájúaknak, nem könnyű (lehet) olyan csalit találni, amit ne tekintenének természetes tápláléknak, vagy aminek, csupán kíváncsiságból ne mennének neki.( Gondolok itt például a japán deps cég, egyik új csalijára, a bullshooter-re, ami a maga 180 grammjával, ás 19cm-es hosszával nem mondható csekély méretű fegyvernek, és a (jobb) feketék, mégis habozás nélkül megtámadják. ) Azt azért, így egy peca után, nem merném leszögezni, hogy a csukák, vagy esetleg más halfajok terén az elmélet nem állja meg a helyét, miszerint a nagy halhoz, nagy csali is társul...

Tordai Máté ( Largemouth )

 

 

 

 

Címkék: pergetés balin wobbler feketesügér megabass

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://largemouth.blog.hu/api/trackback/id/tr175250722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nero2 2013.05.02. 20:22:48

Ez egy felszabadult, jó hangulatban megírt cikk. Olyan érzésem volt az olvasás közben,mintha én is ott állnék a parton és előttem zajlanának az események. Tetszett.

Largemouth 2013.05.02. 21:04:06

@nero2: Szia Balázs!

Köszönöm szépen! ;) Nem volt nehéz, erről a pecáról (jót) írni, hiszen nagyon nagy élmény volt, csak úgy jöttek a gondolatok... :)
Remélem, még sok ilyen kalandban lesz részem!

Máté

Bogyo_bacsi · http://pecazas.blog.hu 2013.05.03. 10:15:23

Hello!

Én jobban hiszen a nagy csalikban, és nekem az eredményeim mást mutatnak, mint amit te tapasztaltál. Olyan halak esetében, mint csuka, csapó sügér, vagy ponty, igenis jelentős szelektáló hatása van a nagy csaliknak, bár nem mondom, hogy kis csalit nem vehet fel nagy hal. Feketesügér esetében szerintem kár feszegetni ezt az elméletet, mert ha étvágyuknál vannak, szinte mindent levernek.
Azért a 3 kilós balin ha kijön, az viszont az elmélet mellett szólt volna. Tavaly a legnagyobb balinom 13 centis vízközti gumihalon akadt fent.

Az viszont biztos, ha nagy halat akar fogni az ember, akkor fejben fel először helyre rakni a dolgokat, mert amíg nem bízol a nagy méretű csaliban, addig nem is fogsz majd vele...
Én elismerem, hogy a nagy csali nagy hal elmélet nem minden esetben a legeredményesebb, de amíg próbáljátok bizonygatni az ellenkezőjét, én egymás utánijában fogdosom az igen szép csukákat... :o)
Hajrá!

Tom

Largemouth 2013.05.04. 11:14:06

@Bogyo_bacsi: Szia Tomi! :)

Az utolsó bekezdésben, leírtam, hogy a cikkben megfogalmazottak, csak a személyes tapasztalataim, és csak a fekete sügérekre értetendőek. A csukák terén, valószínű, hogy van benne igazság.
A pontyoknál, régen én is sokszor tapasztaltam, hogy a csali méretének növelésével, szépen lehet szelektálni a kisebb méretű példányokat, bár erre is vannak ellenpéldák... ;)

Máté
süti beállítások módosítása